fbpx
Rate this page
mężczyzna w pozycji kruka

Jak się przygotować do zajęć?

Przygotowując się do zajęć pamiętaj że:

-dla komfortu ćwiczeń warto zachować 2godzinną przerwę między posiłkiem a sesją jogi

-ćwiczymy na boso lub w skarpetkach antypoślizgowych

-przyjdź 10 min przed swoimi pierwszymi zajęciami-by zamienić słowo z prowadzącym, zająć wygodne miejsce na sali

-pamiętaj o wygodnym stroju, niekrępującym ruchów-możesz przebrać się na miejscu korzystając z szatni tuż obok sali ćwiczeniowej

-jeśli posiadasz swoją matę do ćwiczeń możesz zabrać ją na zajęcia-nie jest to jednak konieczne, na miejscu znajdują się maty szkolne do użytku ćwiczących

-joga to nie zawody-ćwiczymy na miarę swoich możliwości, nie forsujemy się.

Grupy są zawsze otwarte dla osób początkujących. Ćwiczą z nami kobiety i mężczyźni w różnym wieku.  Szkoła staje się rozwija, dzięki małym grupom staramy się uwzględniać potrzeby wszystkich naszych ćwiczących. Naszym priorytetem jest zachowanie dobrej kondycji i samopoczucia. Podkreślamy że joga jest narzędziem dla zachowania ciała i umysłu w dobrym zdrowiu. Założenie nogi za głowę nie jest naszym celem. Liczy się praca nad sobą, przełamywanie osobistych barier i utrzymanie zdrowia.

Przeciwskazania

 Nie należy ćwiczyć jogi po obfitym posiłku-zaleca się 2h odstęp. Menstruacja nie jest przeszkodą, lecz warto zgłosić ten fakt prowadzącemu by móc odpowiednio zmodyfikować część ćwiczeń. W przypadku problemów zdrowotnych należy skonsultować się z prowadzącym zajęcia i lekarzem odnośnie ograniczeń i stosować się do zaleceń. Warto poinformować nauczyciela o wszelkich kontuzjach, urazach by zmienić niektóre ćwiczenia na warianty odpowiednie dla nas.

Czy joga jest dla każdego?

 Joga jest starożytną indyjską metodą samorozwoju obejmującą zjednoczenie ciała i ducha. W tym celu wykorzystywane są różne narzędzia: asany-ćwiczenia fizyczne, pranayama-praca z oddechem, bandhy- ćwiczenia układu hormonalnego, mudry- ułożenie dłoni, medytacje oraz więcej.  W naszej szkole podstawę stanowią asany- ćwiczenia fizyczne jogi. Z czasem wprowadzane są proste pranayamy oraz bandhy.

Jogę może ćwiczyć każdy, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Niemal każde ćwiczenie można wykonać w wariancie klasycznym oraz uproszczonym- z myślą o osobach rozpoczynających pracę z jogą.  W czasie zajęć w naszej szkole korzystamy z różnych pomocy charakterystycznych dla jogi Iyengara (który wprowadził do jogi akcesoria umożliwiające pracę w pozycjach osobom o mniejszym zakresie ruchu, z blokadami w ciele, po urazach )- takich tak kostki, paski, bolstery. Wszystkie akcesoria dostępne są na miejscu. Ćwiczenia w jodze są jedną z najmniej kontuzjogennych aktywności- praktykę jogi zaleca się m.in. kobietom w ciąży, niemal do czasu rozwiązania, osobom starszym oraz z problemami zdrowotnymi.

Badania wykazują, że fizyczne ćwiczenia jogi doskonale wpływają na stan zdrowia ćwiczących. Jak zauważa Janusz Szopa w artykule pt „Wpływ hatha-jogi na stan zdrowia ćwiczących”-„jako wymierny efekt ćwiczeń respondenci [badania] wskazywali: zwiększenie wytrzymałości i odporności organizmu, poprawę gibkości, wzmocnienie mięśni, ustąpienie lub zmniejszenie bólu w różnych dolegliwościach, poprawę funkcjonowania narządów wewnętrznych, spadek masy ciała, odtłuszczenie ciała i uregulowanie przemiany materii, zwiększenie energii, koncentracji i refleksu, lepszy sen, lepsze samopoczucie, zwiększenie świadomości własnego ciała, płynność w poruszaniu się, wydłużenie czasu trwania oddechu, uzyskanie większej harmonii i relaksu w ciele, zwiększenie odporności na stres, zdystansowanie się do otaczającej rzeczywistości. Nie zauważono natomiast żadnego negatywnego oddziaływania tego systemu ćwiczeń na organizm. Zdaniem ankietowanych ćwiczenia hatha-jogi są dobre dla każdego, bez względu na wiek i kondycję psychofizyczną’.

Tapas Szkoła Jogi